maanantai 31. heinäkuuta 2017

Saksan Romanttinen tie, runsaasti idyllisiä kyliä ja linnoja

Ollaan tehty Saksassa ja Itävallassa monta road trippiä, mutta jostain syystä Saksan Romanttinen tie on jäänyt ajamatta. Ollaan käyty kyllä aiemmin joissakin isommissa kaupungissa, jotka kuuluvat Romanttisen tien varrelle.

Romanttinen tie (saksaksi: Romantische Strasse) on 350 km pitkä reitti, joka alkaa Würzburgista ja päättyy Füsseniin. Reitin varrella on paljon linnoja sekä idyllisiä kyliä ja kaupunkeja.
Kuva lainattu romantischstrasse.de

Meidän Saksa-Itävallan road trip alkoi Münchenistä, johon lennettiin. Tarkoituksena oli ajaa Romanttinen tie vain osittain eli Augsburgista Füsseniin.

Augsburg

Augsburg oli siis ensimmäinen kaupunki, johon saavuttiin Münchenista iltapäivällä. Itse asiassa emme tulleet Augsburgiin suoraan vaan pienen mutkan kautta. Käytiin nimittäin Inglostadtissa outlet kylässä hieman shoppailemassa ja sen jälkeen vasta Augsburgiin.

Augsburgissa yövyttiin Quality Hotellissa, joka oli todella viihtyisä ja siellä oli erinomainen aamiainen. Voin suositella kyseistä hotellia.

Untitled

Lähdettiin illalla tutustumaan Augsburgiin. Tarkoitus oli siis vain kävellä kaupungilla, koska kello oli jo sen verran paljon, että kaikki nähtävyyksien sisätilat oli jo suljettu.

Ensimmäiseksi huomattiin mielenkiintoinen alue, se on Fuggerei, sosiaalinen asuin-alue. Siellä on kahdeksan katua, kolme toria ja oma kirkko. Siinä näytti olevan myös oma ravintolakin. Huomasin, että olin ottanut alueelta jostain syystä vain yhden kuvan uloskäynnin luona. Toisen kuvan lainasin Wikipediasta, josta näkee hyvin, miten talot on rakennettu. Todella viehättävä alue.

Fugger_Fuggerei_Herrengasse
Kuva lainattu Wikipediasta.

Kaupungissa on paljon hienoja taloja ja todella kaunis ja massiivinen Raatihuone.

Raatihuoneen kellotorni
Raatihuone

Katedraali, Ulrich ja Afra

Seuraavana päivänä lähdettiin sitten ajamaan Romanttista tietä alaspäin Füsseniä kohti. Alussa meillä oli vaikea löytää Romanttiselle tielle pääsyä, koska navigaattori ohjasi koko ajan moottoritielle. Löydettiin tie vihdoin kun laitettiin navigaattoriin pikkukyliä. Kun oikean tien on sitten vihdoin löytänyt, kannattaa seurata "Romantische Strasse" kylttiä. Näitä on Romanttisella tiellä onneksi aika paljon.

Nördlingen

Seuraava pysähdyspaikka oli pieni kaupunki nimeltään Nördlingen. Vanha kaupunki on muurien ympäröimä, jotka on rakennettu täysin ympyrän muotoon. Me jätettiin auto vanhan kaupungin muurien ulkopuolelle ja lähdettiin kävelemään vanhaan kaupunkiin. Kaupunki on sekoitus ristikko- ja pastellisävyisiä taloja.

Untitled Untitled Untitled Untitled
Kierrettiin koko vanha kaupunki ja kerran istuttiin myös kahvilaan, jossa nautittiin kylmät juomat ja jäätelöt. Viihdyttiin kaupungissa oikein hyvin ihastelleen sen kauniita taloja ja kukkaloistoa, mutta haluttiin ehtiä vielä seuraavaan kaupunkiin. Niinpä jatkettiin matkaa.

Dinkelsbühl

Seuraava pysähdyspaikka oli Dinkelsbühlin pikkukaupunki. Olin jo aiemmin lukenut, että jos haluaa nähdä paljon sieviä ristikkotaloja, kannatta tulla tänne. Ja näin se kyllä oli, koko kaupunki on täynnä tiiviisti rakennettuja ristikkotaloja eri väreissä.

Historiallinen kaupunki sijaitsee Donavan sivujoen varrella ja on myöskin ympäröity muurilla kuten kaikki keskiaikaiset kaupungit. Kaupunki on yksinkertaisesti niin kaunis, että vahoja katuja voisi jäädä tallustamaan loputtomiin.

Toivottavasti kuvista välittyy edes pieni pala ihastuttavasta Dinkelsbühlistä.
Untitled Untitled
Untitled Untitled Untitled Untitled
Seuraavan siirryttiin Kaufbeureniin, josta meillä oli varattu Ibis Styles hotelli. Hotelli valikoitui sen perusteella, että Füsseniin oli Kaufbeurenistä matkaa 35 km ja tarkoitus oli lähteä seuraavana päivänä mahdollisimman aikaisin liikkeelle, että pääsee jonottamaan lippuja Neuschwanstein linnaan.

Kaikki matkakertomukset löydät tästä.

1. Näytti tosi mukavalta, hienoja vanhoja taloja. Jospa joskus pääsis käymään.

1. Romanttisen tien varrella on kyllä lukuisia hienoja paikkoja. Kannattaa mennä käymään :)